Záhada zmizelého lana: Kam se podělo a proč je kapitán rudý?

autor: | Bře 18, 2025 | Blog | 0 komentářů

Kotvíme nebo zajíždíme do přístavu. Jeden stojí na přídi, druhý u kormidla. Tuhle situaci jsme zažili snad všichni. Ačkoliv je loď jen 37 stop dlouhá, kormidelník přes hluk motoru slyší jen velmi málo – a to nemluvíme o hučícím zbytku posádky.

Bohužel, ne každá posádka chápe, jak důležité je udržet na palubě při manévrování ticho. Pro kapitána je to otázka přežití – ať už jeho vlastního nebo všech přítomných nervových soustav. Protože když místo klidného přistání nastane scénář „každý radí, každý křičí“, loď sice zakotví, ale kapitán možná skončí v blázinci.

Často slýchám od účastníků kurzů i zkušených jachtařů, že na ně kapitán křičel nebo byl cholerický. Kvůli tomu s ním už třeba nechtějí plout. Problém je, že mnozí kapitáni – nejen ti nováčci – předpokládají, že stačí říct: „Tady si stoupni k tomuhle lanu“ a posádka bude vědět, co má dělat.

Zkušenější se orientují sami, ale pasažéři potřebují jasné a stručné instrukce. Pokud dojde k chybě, je to většinou selhání kapitána, který nedostatečně vysvětlil, co se očekává. Samozřejmě pokud někdo nejedná v rozporu s kapitánovými pokyny.

Základem je příprava a jasná komunikace

Je klíčové každému členu posádky přesně vysvětlit jeho úkol. Například při předávání lana: pokud to není nezbytně nutné, je lepší lano podat, ne ho házet. Minimalizuje se tak riziko neúspěchu.

A když už k neúspěchu dojde? Věci se mohou rychle vymknout kontrole. Kormidelník zareaguje na nečekanou situaci, loď se natočí jinam než bylo zamýšleno, zafouká poryv větru, fendr není správně umístěn a do toho si Jana vzpomene, že na reling suší ručníky a musí to okamžitě řešit. Bum! Chaos je na světě – a přístavní divadlo zdarma právě začíná!

Proto je nezbytné mít vše připravené už před vplutím do přístavu. Během manévru už by měla být komunikace minimální – každý přece přesně ví, co dělat. Pokud je vše připravené, lze zajet do přístavu i ve dvou lidech a bez stresu.

Ano, s dětmi na palubě může vzniknout nečekaný chaos, ale kapitán musí zůstat v klidu a neztratit koncentraci. A čím více má za sebou najetých mil, tím klidnější a jistější budou jeho manévry.

Na našich kurzech přístavních manévrů a kondičních plavbách Vám rádi ukážeme, jak zvládat tyto situace teoreticky i prakticky. Existují různé triky pro různé situace a zajet do přístavu může být poklidná záležitost – i v neklidných podmínkách.